(Ne)učím miminko na nočník: Co je to BKM?

Datum

Přivyknout děťátko na chození na záchod tak, jak jsme zvyklí my dospělí, nemusí být jen otázka učení na nočník okolo dvou let věku dítěte. Když se mu budeš věnovat už od narození, dosáhneš přirozenějšího a plynulejšího přesunu. Odložení plenky a navyknutí děťátka na nočník tak může být mnohem plynulejší a HLAVNĚ bez zbytečných nervů s vysvětlováním a nepochopením dítěte: "Co to po mě máma chce? Vždyť od malička čůrám a kakám, když to na mě přijde... Od toho mám na sobě tu tlustou věc, co mi jednou za čas máma převlíkne... A teď je to najednou fuj a posazují každou chvíli na nějakou plastovou židličku a nutí mě tak sedět? Proč?"

V minulém článku na téma plenek jsme si spolu už nastínily dva krajní případy kombinace plenek a navykání na nočník. V dalším článku jsem sdílela své osvědčené otázky, které mně osobně pomohly nasměrovat a najít ten můj přístup. Dnes se zaměřím na tzv. přirozenou hygienu (nebo také bezplenkovou komunikační metodu, zkr. BKM) Na vhodné plenky k této metodě se podíváme zase příště. Zatím jen pozn.: jde to i s jednorázovými, volba plenek je totiž jiná kapitola nezávislá na způsobu komunikace s miminkem. 🙂

Místo učení na nočník se v tomto případě jedná spíše o přivykání na nočník/ záchod. Plenka tady slouží spíše jako pojistka. A je to celkově přístup přirozené hygieny miminek (také byste nechtěli být v počůrané nebo dokonce pokakané plence, no ne?)

Co je ale na celé metodě to nejdůležitější, je slovo KOMUNIKAČNÍ – protože jde o to, že s děťátkem komunikujeme, víme, co potřebuje, co ho trápí a jak mu s tím můžeme pomoci.

Pokud se mnou už aspoň nějakou chvilku jsi, tak sis možná všimla, že nejsem zastáncem striktních přístupů a pravidel. Naopak si myslím, že „těch správných“ přístupů je přesně tolik, kolik je na světě maminek a miminek (a dokonce i každá maminka bude mít jiný správný přístup s každým svým dítětem a to nemluvím o tom, že se i tento přístup časem vyvíjí, ale to už jsem trošku odběhla od tématu…)

Takže nad tímto obecným přístupem přemýšlej jako nad „zjednodušenou“ (bez stresu, tak, aby vyhovovala mamince) a přizpůsobenou (potřebám maminky i miminka) „bezplenkovou“ (upřednostňuje vylučování mimo plenku, případně se pohybuje (častěji) bez plenky) „komunikační“ (stojí na oboustranné! komunikaci maminky a miminka)  „metodou„.

Celkový postup pak bude vypadat asi takto:

1. poznat přístupy
2. zkoušet co nám sedí
3. praktikovat podle nálady
4. zkoušet znovu
Protože stejně jako maminky mají své nálady a dny, kdy se cítí plné energie a naopak kdy jsou úplně vyčerpané. I děti mají své vlny nejen náladové a fyzických pocitů ale také vývojové.

Až poznáš možnosti, pak s respektem a v jemnosti k sobě i svému dítěti budete spolu snadněji nacházet ten nejideálnější (a jedinečný) přístup pro vás. A protože jsem se koukám s tím úvodem do tématu BKM nějak rozvášnila, tak si dáme pokračování zase za týden, co ty na to? Přidáš se?

Další
články